Folkeskolen glemmer fremtidens vigtige sprog – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Datalogisk Institut, DIKU > Nyheder > DIKU-nyheder 2016 > Folkeskolen glemmer fr...

12. april 2016

Folkeskolen glemmer fremtidens vigtige sprog

Kodning i folkeskolen

"De fleste skoler svigter eleverne, når det gælder et af de måske vigtigste sprog i verden: kodesprog" - sådan indledte Poul Erik Skammelsen indslaget om utraditionelle metoder til at lære kodesprog i 22-Nyhederne på TV2 den 11. april 2016.

Programmeringssprog bliver mere og mere vigtige, kompetencerne er mere og mere efterspurgte - og så bliver det mere og mere populært. I dag har Coding Pirates 36 afdelinger i hele landet og mere end 900 tilmeldte børn samt en meget lang venteliste på over 1000 børn. Her lærer børnene blandt andet at programmere robotter, lave 3D-grafik og udvikle computerspil.

- Altså jeg synes, man har sovet i folkeskolen i lang tid. Ikke lærerne men undervisningsministeriet og politikerne har sovet. Nu er vi altså ret langt bagud i forhold til selv mange østlande som har haft det her på skemaet i mange år. Så spørgsmålet er om ikke bare vi skal til at komme i gang, fortæller formand for Coding Pirates, Martin Exner i indslaget.

Anders And skal lære børnene at kode

I denne uge indledes desuden Anders Ands programmeringsskole og på torsdag, den 14. april 2016, udkommer det første af fire numre af Anders And kun med computerhistorier.

I første del af Anders Ands programmeringsskole kan man blandt andet lære om block-programmering.

Genlyd på Twitter

Indslaget har startet flere samtaler på Twitter, hvor blandt andet Venstres ordfører for uddannelse og forskning, Jakob Engel-Schmidt, skriver "Måske flere folkeskoler skal tilbyde et af fremtidens vigtige sprog?". På DIKU håbher vi, at flere danske politikere får øjnene op for vigtigheden af kode-undervisning i de danske skoler. I højreboksene her på siden, kan du blandt andet læse om, hvad man gør på området internationalt.